"Banken en fintechs zien elkaar steeds meer als partners"

Dubbelinterview met Arjan van Os van ABN AMRO en Don Ginsel van Holland FinTech


Lees verder


DI: Beeld: beiden heren tegen houten wand

 

Ze houden zich allebei bezig met fintech, maar vanuit heel verschillende invalshoeken. Sinds 2014 leidt Don Ginsel zijn ‘open platform’ met ruim 350 leden, waaronder zowel klassieke instellingen als innovatieve startups. Als hoofd Group Innovation bij ABN AMRO heeft Arjan van Os als taak "een instelling die al meer dan 

driehonderd jaar bestaat de toekomst in te stuwen". Een blik op het heden en toekomst in het kleurrijke decor van het innovatiecentrum van ABN AMRO op de Amsterdamse Zuidas.


Dubbelinterview: Beeld: Don Ginsel

 

 

Don Ginsel

Financieel expert en coach, gespecialiseerd in innovatieve projecten en startups

 

Oprichter & CEO van netwerkorganisatie
Holland FinTech

 

 

Dubbelinterview: Beeld: Arjan van Os

  

 

Arjan van Os

Hoofd Group Innovation
bij ABN AMRO

 

Aanjager van vernieuwende oplossingen en experimenten binnen die bank

 

 

 

Hoe wordt vanuit ABN AMRO aangekeken tegen fintech-startups?

Arjan: “We zien elkaar steeds meer als partners. Vier jaar geleden riep iedereen dat fintechs de grote banken zouden wegduwen. Banken hadden geen bestaansrecht meer. De sfeer is nu anders. We zijn gaan samenwerken met fintechs. Tegelijkertijd is het nog steeds spannend. Samenwerken met andere partijen is best ingewikkeld, zeker als het gaat om een heel ander type organisatie. Die hebben een andere bedrijfscultuur, mensen met andere meetlatten in het hoofd. Dat gaat allemaal niet vanzelf goed, zeker ook door de snelheid van de veranderingen.”

 

Don: “Er is al enorm veel veranderd bij banken. Eerst dachten ze: die startups komen ons de kaas van het brood eten. Vervolgens probeerden ze zelf een soort startup te worden, wat samenging met een nogal afgunstige houding. Inmiddels beginnen de verhoudingen te normaliseren. Langzaam dringt het besef door dat ze moeten wennen aan een wereld met zowel grote als kleine spelers.”

 

Don, je hebt zelf jarenlang bij ABN AMRO gewerkt voordat je toetrad tot de wereld van fintechs. Hoe kijk je nu aan tegen je oude werkgever?

Don: “Het is een prachtig bedrijf waar ik ontzettend veel heb geleerd. Tegelijkertijd hebben ze last van de wet van de remmende voorsprong. Alle IT-investeringen zijn al gedaan in de jaren zeventig en tachtig. Dat zijn de rails waar de bank nu op rijdt. Daarbovenop zijn allemaal mooie dingen gebouwd. Er komt een moment dat je de vraag moet stellen: op welke kern draaien we nu eigenlijk? Ik heb mezelf altijd verwonderd over de haat-liefdeverhouding tussen de wereld van de technologie en die van de financiële diensten. Dat komt nu allemaal in beweging. Mensen als Arjan doen er alles aan om ervoor te zorgen dat mensen niet met oogkleppen op achter hun pc blijven zitten, maar naar buiten gaan, kennis opdoen en ook intern het gesprek aangaan.”

 

Arjan: “Het comfort kan soms inderdaad wel wat minder. Mensen gingen er hier tot voor kort vanuit dat ze de komende tien jaar wel ongeveer hetzelfde blijven doen. Dat zit nog steeds wel een beetje in de muren. Mijn taak is het om mensen te stimuleren om na te denken over dat comfort dat ze zo graag voelen. Ze moeten zichzelf elke dag opnieuw uitvinden.”


"We kunnen niet vasthouden

aan ons eigen businessmodel"


Welk fintechbedrijf heeft gezorgd voor de meeste impact op traditionele banken?

Don: “Laat ik als voorbeeld Bijbouwe noemen, dat twee jaar geleden liet zien dat je een hypotheek binnen een week kunt leveren. Binnen drie maanden meldde zich de eerste bank die dat plotseling ook binnen een week kon. Er wordt nu geconcurreerd op snelheid, gemak en transparantie. Overigens weet ik uit eigen ervaring dat het bij sommige partijen nog steeds zes weken duurt. Maar de hypotheekmarkt is opgeschud.”

 

Arjan: “Inderdaad. En dat is prima. Het afsluiten van een hypotheek wordt steeds meer deel van een customer journey. Daarbij kijk je niet zozeer naar een hypotheek maar het hele concept wonen, waar verschillende partners bij betrokken zijn.”


DNB - DI - Beeld: samen

Hoe ziet de wereld van de financiële dienstverlening eruit over tien jaar?

Don: “In ieder geval staan grote traditionele banken binnen niet al te lange tijd in het rijtje Google, Facebook, Amazon of andere technologieproviders die allemaal samenwerken. Voor de consument wordt het dan best onduidelijk wie een bepaalde dienst levert. De financiële dienstverleners worden het onlinekassasysteem. Je ziet ze niet per se, maar ze zitten wel achter bijvoorbeeld een portal van Amazon.”

 

Arjan: “Ik vraag me af of over tien jaar het woord bankieren nog wel bestaat. Dat kan weleens net zo achterhaald worden als inmiddels de term televisiekijken. Het hypotheekcontract dat nu tien jaar in een la ligt zal ook veranderen in een dynamisch contract waarbij ruimte is voor veranderingen in je leven. Als je honderd euro meer gaat verdienen, kun je ook honderd euro meer aflossen. Als je dat vandaag wilt regelen, dan is het wel een beetje gedoe.”

 

Don: “Nou, daar moet je nu gewoon keihard voor betalen. Waarschijnlijk precies de honderd euro die je meer wilt aflossen.” 

 

Arjan: “Waarschijnlijk wel inderdaad. In ieder geval gaan we toe naar zogenoemde smart contracts waarin je een bandbreedte afspreekt waarbinnen je aflost, afhankelijk van hoe je leven zich ontwikkelt. En straks loop je bij de kassa van de supermarkt gewoon door en word je door de smartphone in je broekzak geïdentificeerd. Even later hoef je, terwijl je boodschappen in de auto laadt, alleen nog maar even op ok te drukken voor het afgeschreven bedrag. Alles wordt steeds onzichtbaarder.”


"Ik vraag me af of over tien jaar
het woord bankieren nog bestaat"


Bestaan traditionele banken over een paar jaar nog wel?

Don: “Sommige banken verdwijnen straks misschien of zijn niet meer als zodanig herkenbaar. Anderen zullen helemaal naar de achtergrond verplaatst worden en zich alleen op een specifieke functie richten.”

 

Arjan: “Misschien dat het grote schip wel allemaal speedbootjes om zich heen krijgt. Dat heel veel losse entiteiten met aparte labels samen een bank vormen. In ieder geval moeten wij mee in alle veranderingen. We kunnen niet vasthouden aan ons eigen businessmodel. We moeten onze eigen rol opnieuw verbeelden, uitvinden en opnieuw neerzetten. En dat in een steeds hogere frequentie.” 

 

Hoe kijken jullie aan tegen de bancaire toekomst van bigtechs als Apple, Google maar ook Facebook dat al een Ierse banklicentie heeft? Hoe groot is de potentiële impact daarvan?

Arjan, na een lange stilte: “Misschien zijn bigtechs wel grotere concurrenten van ons dan andere banken. Ik denk dat we heel goed moeten kijken naar wat daar gebeurt en er zoveel mogelijk van moeten leren. Ik zie nog niet direct een beweging waarbij we onze klanten gaan verliezen aan een Google dat gaat bankieren.”


"Je moet Google of Facebook zien als winkelstraat waaraan banken een kantoor kunnen openen"


DNB - DI - Beeld: Winkelstraat -9

Gaat ABN AMRO straks wel samenwerken met een partij als bijvoorbeeld Facebook?

Arjan: “Dat zie ik niet meteen. Wel zie ik best punten waarbij sprake is van een bepaalde samenhang. Zo zou Amazon in de toekomst aansluiting kunnen krijgen op Tikkie. Maar de organisatie Facebook en de organisatie ABN AMRO die echt samen iets gaan ondernemen? Dat vind ik een moeilijk beeld.”

 

Don: “Je moet Google of Facebook gewoon zien als de winkelstraat waaraan traditionele banken een kantoor kunnen openen. Ze gaan zelf helemaal niet een bank beginnen. Vergeet niet dat banken eigenlijk vrij weinig opleveren vergeleken met hoeveel bigtechs verdienen op hun geïnvesteerde kapitaal. Bovendien hebben ze helemaal geen zin in al die verplichtingen van toezichthouders. Ze willen vooral toegang tot data van banken. Als die niet bereid zijn samen te werken, gaan bigtechs zelf iets ontwikkelen op het terrein van betaling. Daar zijn ze nu al druk mee aan het experimenteren.”  

 

Arjan: “Natuurlijk kunnen bigtechs dingen doen op een schaal waar je u tegen zegt. Dat zie ik heel goed. Het is zeker niet zo dat ik daarvoor mijn kop in het zand steek. We zijn ons zeer bewust van wat zich in de struiken afspeelt. Smartphonebezitters in bijvoorbeeld China gebruiken inmiddels vooral niet-traditionele betaalmethoden zoals Alipay. Maar vanwege de vertrouwensrelatie tussen bank en consument zie ik een dergelijke ‘total shift’ zich niet zo snel voltrekken in Europa. In ieder geval niet op korte termijn.”


Ook in deze editie


 

 

 

 

 

 

Feiten en cijfers

over Fintech 

 

 

 

 

 

 

5 experts aan

het woord 

 

 

  

Een gesprek met
Anke Klein over
DNB & fintech 

 

 

 

 

 

 

Video

De rol van crypto's 

Arjan van Os (hoofd Group Innovation ABN AMRO) en Don Ginsel (oprichter en CEO van netwerkorganisatie Holland) houden zich allebei bezig met fintech, maar vanuit heel verschillende invalshoeken. In dit dubbelinterview een blik op heden en toekomst in het kleurrijke decor van de Amsterdamse Zuidas.

Loading ...